دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
13 خرداد 1397 - 15:10
حضرت امام (ره) چگونه قدس را جهانی کرد؟

روز جهانی قدس امسال حماسه ای باشکوهتر از گذشته

بیش از ۷۰ سال از اشغال اراضی فلسطینیان توسط رژیم صهیونیستی سپری میشود و در طول تمامی این سال‌ها حکّام مرتجع عرب خم به ابرو نیاورده و ضمن بی تفاوتی محض به مسأله فلسطین و وضعیت فلسطینیان، از امکانات و ظرفیت‌های گسترده خود برای یاری رساندن به آن‌ها استفاده نکرده اند. و این ملت‌ها و امت‌های مسلمان و آزاده هستند که طی قریب به ۴۰ سال گذشته با عمل به تصمیم تاریخی امام خمینی (ره) که آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را «روز جهانی قدس» نامیدند، ياد مسأله فلسطين را زنده نگاه داشته و مرهمي بر درد و رنجهاي فلسطينيان بگذارند.
کد خبر : 844

پایگاه رهنما :

بيش از 70 سال از اشغال اراضي فلسطينيان توسط رژيم صهيونيستي سپري مي‌شود و در طول تمامي اين‌ سال‌ها حکّام مرتجع عرب خم به ابرو نياورده و ضمن بي‌تفاوتي محض به مسأله فلسطين و وضعيت فلسطينيان، از امکانات و ظرفيت‌هاي گسترده خود براي ياري رساندن به آن‌ها استفاده نکرده اند.در سايه چنين شرايطي که خنجر خيانت شيخ‌نشينان عرب از پشت بر پيکره فلسطين فرود آمده است، اين ملت‌ها و امت‌هاي مسلمان و آزاده هستند که طي قريب به 40 سال گذشته با عمل به تصميم تاريخي امام خميني (ره) که آخرين جمعه ماه مبارک رمضان را «روز جهاني قدس» ناميدند، ياد مسأله فلسطين را زنده نگاه داشته و مرهمي بر درد و رنج‌هاي فلسطينيان بگذارند.

 

روز جهاني قدس هرساله در کشورهاي متعددي آن هم به صورت باشکوه برگزار شده و خاطرات خوبي از آن به جاي مانده است، اما سِير تحولات داخليِ اراضي اشغالي و همچنين رخدادهاي منطقه‌اي اخير نويدبخش درپيش بودن باشکوه‌ترين روز جهاني قدس در مقايسه با سال‌هاي گذشته است. يکي از مهمترين عواملي که سبب شده تا روز قدسِ پيش رو به يکي از باشکوه‌ترين روزها در مقايسه با گذشته تبديل شود، اين است که يکي از خطرناک‌ترين پروژه‌هاي ضد فلسطيني در طول تاريخ، توسط ايالات متحده آمريکا درحال رقم خوردن است؛ پروژه‌اي که از آن تحت عنوان «معامله قرن» ياد مي‌شود و «جرد کوشنر» داماد و مشاور رئيس‌جمهوري ايالات متحده آمريکا مأمور عملياتي ساختن آن است.

 

 براساس اين پروژه آمريکاييها، فلسطينيان هيچ حقي در اراضي اشغالي خود ندارند، قدس پايتخت بلامنازع صهيونيستها خواهد بود، آوارگان فلسطيني نمي‌توانند به خانه و کاشانه خود بازگردند، گروه‌هاي مقاومت سلاح‌هايشان را روي زمين ‌مي‌‌گذارند و در يک کلام، اسرائيل ضمن تأسيس دولت مستقل خود در اراضي فلسطينيان، سلطه و هيمنه‌اش را در آنجا مي‌گستراند. آنچه که بدان اشاره شد از ابعاد و زواياي همان «معامله قرني» است که آمريکايي‌ها و در رأس آنها دونالد ترامپ تلاش دارند فلسطينيان را وادار به پذيرش آن کنند.

وقاحت آمريکايي‌ها در پياده‌سازي اين پروژه شوم به حدي است که حتي چندي پيش «ديويد فريدمن» سفير ايالات متحده در اراضي اشغالي ، فلسطينيان را تهديد کرد که در صورت عدم پذيرش معامله قرن، تاوان سختي را پس خواهند داد! بدون شک انتقال سفارت آمريکا از تل‌آويو به بيت‌المقدس قطعه‌اي از پازل «معامله قرن» به شمار مي‌رود که احساسات خيل عظم مسلمانان در سراسر جهان را جريحه دارد کرده و بي‌ترديد موج بي‌سابقه‌اي از راهپيمايي‌هاي ضد صهيونيستي ـ آمريکايي در جريان روز جهاني قدس را به دنبال خواهد داشت. اقدام نابخردانه آمريکايي‌ها در انتقال سفارت‌شان به قدس اشغالي موجب خواهد شد تا در جريان روز قدس، مسأله فلسطين بيش از سالهاي گذشته در کانون توجهات در عرصه‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي قرار گيرد.در اين ميان اما آنچه که بيش از هرچيز ديگري موجبات خشم و انزجار افکار عمومي را فراهم آورده هم‌نوايي، هم‌صدايي و همراهي شيخ‌نشين هاي عرب و حکّام مرتجع حاشيه خليج فارس با آمريکايي‌ها و صهيونيست‌ها عليه فلسطينيان است. «بميريد يا صلح کنيد»؛ اين همان جمله معروفي است که «محمد بن‌سلمان» وليعهد سعودي خطاب به فلسطينيان گفته است.

مقامات ارشد رياض حتي تصريح کرده‌اند که مسأله فلسطين جزو 100 اولويت‌ اول عربستان سعودي هم نيست! عربستان سعودي که خود را پرچمدار کشورهاي جهان اسلام قلمداد مي‌کند به گواه منابع مطلع، به منظور پذيرش معامله قرن توسط تشکيلات خودگردان فلسطين، پيشنهاد 100ميليون دلاري را به «محمود عباس» رئيس اين تشکيلات ارائه کرده است.افزون بر سعودي‌ها، موج روزافزون عادي‌سازي روابط کشورهاي عربي با رژيم صهيونيستي نيز افکار عمومي در منطقه و جهان را به شدت تحت تأثير قرار داده است. درهمين راستا، سران کشورهايي نظير بحرين، امارات، اردن، کويت و ... طي ماه‌هاي گذشته رفت و آمدهايي را با مقامات صهيونيست داشته‌اند.

 لذا روز جهاني قدسِ امسال فرصت مناسبي خواهد بود تا ملت‌هاي مسلمان و آزاده با رقم زدن حماسه‌اي پرشکوه‌تر از گذشته خنجر خيانت اعراب را در سينه خود آنها فرو بَرند. از سوي ديگر، از کنار راهپيمايي‌هاي بزرگ بازگشت در مرزهاي نوار غزه و کشتار بي‌رحمانه فلسطينيانِ بي‌دفاع و بي‌گناه توسط نظاميان صهيونيست در جريان اين راهپيمايي‌ها نيز نمي‌توان به سادگي عبور کرد. راهپيمايي‌هاي بازگشت از روز 30مارس (10 فروردين‌ماه) آغاز شده و همچنان نيز ادامه دارد. سرکوب شرکت‌کنندگان در اين راهپيمايي‌ها يک فاجعه انساني تمام‌عيار را خلق کرده است به گونه‌اي که تاکنون بيش از 120فلسطيني شهيد و حدود 10هزار تَن ديگر زخمي شده‌اند. اين جنايت‌ ضد حقوق بشري آن هم در مقابل ديدگان جهانيان، تاکنون باعث برگزاري تظاهرات‌هايي در اقصي نقاط جهان به ويژه در ايران شده است.

 به طور کلي بر اساس آنچه که گفته شد، پر واضح است که افکار عمومي منطقه و جهان، روز جهاني قدسِ امسال را در سايه تحولات حساس داخلي، منطقه‌اي و بين‌الملليِ مورد اشاره، متفاوت‌تر از سال‌هاي گذشته مي‌بينند و به مراتب بيش از گذشته از آن به عنوان بستري براي رساندن صداي بلند اعتراض خود عليه صهيونيسمِ جهاني و حاميانش بهره‌برداري خواهند کرد.

ارسال نظرات